Home Idea Kahwin Product Review Food Review Contact Me

Tuesday, October 15, 2013

Perlukan perubahan dan perlukan kawan

Hi, Assalammualaikum



Musuh jangan walaupun satu.

Banyak benda aku nak cerita. Banyak benda aku nak tulis. Tapi bila sampai sini aku mesti fikir banyak. Kalau aku tulis macam gini gini gini, nanti apa pulak orang ni kata. Kalau aku tulis macam gitu gitu gitu, nanti apa pulak orang tu kata.

Okay, aku diam. Tapi nak bercakap jugak kat sini.

Change. Semua orang berharapkan perubahan. As if perubahan akan membawa seribu kebaikan. Perubahan tu sendiri mungkin sinonim dengan perkataan positif.

Ada yang berharap pekerjaan baru akan menjamin kebahagian tanpa mengetahui ianya bukan jaminan masa depan yang cerah.

Ada yang berharap berbadan kurus itu cantik tanpa mengetahui 'badan berisi' kelihatan lebih cantik baginya.

Ada yang berharap menjadi rapper itu lagi baik daripada menjadi pelakon, padahal peminat lagi menggemari Joaquin Phoenix sebagai pelakon (yang super hebat dalam Walk The Line)..What a waste!

Ah, macam-macam lah. Kita kadang terlupa boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kamu. Dan boleh jadi kamu mencintai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kamu. Allah Maha mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui. (2: 216)

Go with the flow. Jangan tamak. Jangan cakap besar. Tuhan itu lebih tahu!

Kawan Baik ?



Personally, aku tak rasa hidup ni kita perlu ada kawan baik. Sebab (biasanya) kawan yang dianggap baik ni lah yang akan turn you down, hurt you the most. Believe me, I am so been there, done that. Apa yang kita perlu dalam hidup ni ialah kawan-kawan.

Sebab tu lah kot, orang tua-tua ada cakap, berkawan biar seribu. Bila the kawan tak boleh 'be there' for you, you can always look for the other kawan.

Selain dari mak bapak, suami/isteri aku tak rasa ada orang lain yang akan sanggup 'susah senang' dengan kita. Dan kawan yang hanya 'berkawan' dengan kita masa senang, bukan lah seorang kawan, apatah lagi kawan baik. 

Korunk rase perlu ke nak berkawan lebih2 and bercerita semua benda yg tak perlu ? aku rase tak perlu. Jangan anggap kawan baik itu baik. Takut makan diri. Kawan je selagi boleh. Janji ade batas. 







Bukan saje-saje nak letak gambar banyak-banyak macam ni. Tapi bile aku tengok gambar ni lame-lame. Memang ade situation macam ni dalam hidup kite org sebagai officemate. Ade duke ade tawe ade marah ade sakit hati ade gembira . Semua perasaan ade. Rambut same hitam hati lain-lain. Kite boleh belajar something bile kuat memerhati.

Walau ape pun bahagia ade kawan. Bahagia kenal ramai orang. Bahagia dapat belajar something dari orang lain. Bahagia tidak boleh digambarkan dengan kate-kate. Sape yg rase die je yang akan memahami. Good luck all my friends. Ade rezeki kite jumpe lagi. Walaupun company same tapi kite jauh. Tanx atas pertolongan korunk selame ni. Love u'alls T_T

Tanx Reading, 
Hannah Sytieh







No comments:

Post a Comment

© Hannah Sytieh | Design By MH