Home Idea Kahwin Product Review Food Review Contact Me

Thursday, August 15, 2013

Smoothie Sayur-sayuran dan Buah

Assalammualaikum


Hai, selalunye aku akan makan sayur yg digoreng or sup sayur or sayur yg direbus and makan dengn sambal belacan. Pergh, sedap sgt untuk org yg gile sayur macam aku. Tapi sekarang ade care yang terbaru. Green smoothie and green juice.

Ni semua idea dari instagram. Namun, ade sedikit perdebatan yg sayur tak boleh campur dengan buah.. Tapi aku tak nak comment ape2 pasal ni. Huhu.. Sebab bagi aku green smoothie and green juice salah satu care untuk dapatkan sgle2 vitamin untuk badan aku. As long as I don’t have any problems consuming them,  why not? 


Perbezaan green smoothie and green juice.

Perbezaan antara dua benda ni ialah peralatan yg korunk gunakan. As simple as that : Blender digunakan untuk korunk buat green smoothie, juicer pulak digunakan untuk buat green juice.

Tapi aku selalu buat smoothie.. Tak kesah la warna ape pun. Purple ke, green ke, oren ke.. Sebab aku gunakan macam2 buah and sayur aku hanya gunakan sayur  Bayam.. Mcam cerita Popeye tu. Asal makan Spinach je badan berketul-ketul, jadi kuat. Haha!

Green smoothie ni mengandungi hampas dari sayur or buah yg korunk blender tu. But, if green smoothie korunk hanya ambik sari dia shj.


Untuk permulaan korunk boleh ambik 60% buah dan 40% sayur. Tapi selepas tu better korunk amik 50% sayur 50% buah. Sebab ape tau ? Supaya kadar gula dalam buah tu tak terlampau tinggi.

Biase nye org gunakan sayur jenis ni : Bayam, kalian, sawi, daun mint, brokolli and lain-lain. Tapi seelok-eloknya jgn amik brokolli. Sebab terkandung zat pati ape ntah yg boleh menyebabkan perut kembung.

Minum green smoothie and green juice ni pun ade aturan die ok. Minum time perut kosong (pagi hari) and ketika minum smoothie ni jgn telan gulp gulp gulp terus.. Minum slow-slow.. Kunyah la ape yg patut kunyah lam mulut tu supaya enzim air liur ikut membantu green smoothie dicerna lam badan.


So, jumla ramai-ramai bersmoothie.. Instagram yg menarik korunk boleh follow. IG : Nonoreen or sophienavita. Tak lupe gak, korunk boleh tengok kat youtube… Search la Green Smoothie. Hokiey, cikedout ~ Terima kasih sudi membace.


Tanx Reading, Xoxo
HannahSytieh




2 comments:

  1. mohon buatkan satu... kalau sudi la.. satu la kan.. tu pon klu sudi kan... ;p

    ReplyDelete

© Hannah Sytieh | Design By MH