Home Idea Kahwin Product Review Food Review Contact Me

Wednesday, October 10, 2012

Amalkan Minum Air ;)



Hai Assalammualaikum, nak share pasal healthy tips, of course semua orang dah tau kan minum air banyak-banyak ni boleh mengekalkan dan meningkatkan kesihatan badan.

ANTARA saranan asas yang sering diberikan pakar perubatan dan pemakanan ialah minum banyak air iaitu sekurang-kurangnya lapan hingga 10 gelas atau dua liter sehari untuk mengekal dan meningkatkan kesihatan.

Bagaimanapun, untuk minum air sebanyak itu bukan mudah kerana ia bermakna kita kerap berulang ke tandas dan bagi sesetengah orang, terutama yang berumur, ia sungguh menyusahkan dan dianggap masalah atau gangguan. Malah, ada orang bimbang mereka mengalami masalah kesihatan tertentu jika kerap buang air kecil.

Betul tak, datz y ramai yg refuse untuk minum air bergelen-gelen Sbab malas nak masuk tandas berulang-ulang kali.

Aku selalu tengok cine tempat kerja aku ni minum air berbotol-botol. Botol besar pulak tu. Tapi boleh habes. Dats y la kulit dorang cantik je. orang cakap cina kulit dia cantik dan putih sebab dia minum banyak air. ah menipu semua itu !dah nama pon cina mesti ar kau putih. kalau negro minum air bergelen2 pon takkan putih. tak yah nak auta aku. Haha, heyh deyh tak semua cine tu kulit die cantik tau. Tengok orang gak.. haiyya !

Sekarang ni, aku dah rasakan air mineral tu adalah satu keperluan bukan kehendak lagi. Pergi mana-mana mesti bawak air kosong.. Kalau bosan-bosan aku minum air kosong.Kalau berasa gembira aku minum air kosong.Kalau berasa sakit hati aku minum air kosong. Lagi-lagi kalau aku tgh marah, mesti aku minum air kosong je tiap2 saat macam org gilo. Haha. Kalau bla bla bla aku akan minum air kosong jugak tak kira waktu, emosi dan aktiviti. Kalau takde air mineral, aku akan rasa dehydrated, rasa cam nak pengsan, cam nak mati pon ada. nampak sangat saikology jeh hahaha.

Lagi-lagi aku amik HERBALIFE ni, lagi bergelen-gelen aku minum air kosong.. 8 jam aku kerje, tiap-tiap setengah jam aku akan g toilet.. Tolong percaye, aku tak auta pun okieh.. haha, serius aku tak tipu..

Dats y aku rase kulit aku makin okieh, tak mcm dulu lagi.. kering n menggelupas.. Terase bahagia.. haha.. So, sekarang ni aku percaye sangat-sangat.. Minum air akan buat kulit cantik. Okieh, adios manggios.. Bye ..


1 comment:

  1. betul2..kalo tengok students cina besar betol botol air diorang bawak..dan ade org cakap minum air suam waktu pagi boleh elak dari kena ulser.

    ReplyDelete

© Hannah Sytieh | Design By MH